AFSNIT 2

VÆRKSTEDSLYD...

Kan du huske første afsnit... Theodor var noget udfordret af, at han skulle i gang med at skrive en ansøgning...

Det lykkedes faktisk for ham, og dagen efter tog han ned og snakkede med Torben.

Han havde forberedt sig på, hvad han gerne ville sige, og han havde sat håret pænt og taget rent og fornuftigt tøj på.

Samtalen gik rigtigt godt, og da de var færdige, havde Torben tilbudt Theodor et fritidsarbejde.

Men kun hvis han ville komme tre dage om ugen...

Mandag, onsdag og fredag.

Det havde Theodor sagt ja til, og nu havde han arbejdet hos Torben i næsten tre uger.

"Theodor... kom lige herover"

Det var Torben selv, der kaldte på Theodor fra den anden ende af værkstedet.

"Har du prøvet at skifte bremser før..?"

Theodor kiggede op på den bil, der hang på liften ved siden af Torben... Det var en ældre Skoda, kunne han hurtigt konstatere...

"Jeg har ikke prøvet at skifte dem selv... Men den anden dag hjalp jeg Kurt med at skifte dem på en Toyota."

Torben kløede sig lidt i skægget og kiggede ned på Theodor...

"Hmm ja okay... Tror du, at du kan finde ud af det...? For så synes jeg, at du skal prøve at skifte dem på Skodaen her."

Theodor fik julelys i øjnene, han kunne mærke pulsen stige af spænding, og meget ivrigt sagde han:

"Ja det er jeg helt sikker på, at jeg kan... Jeg fulgte rigtigt godt med i, hvordan Kurt gjorde, og jeg var også selv med til det meste af det... Og jeg kan se, at det her ligner ret meget... Så det er jeg sikker på, jeg sagtens kan."

"Skidegodt Theodor, så går du bare i gang... Du kan jo få de dele, du skal bruge ovre ved Svend."

Som Torben så ofte gjorde... så blev den sidste sætning gjort færdig, mens han allerede var på vej væk...

Theodor knoklede på med at få skiftet bremserne på Skodaen, og det hele gik lige efter planen. Han fik masser af ros fra alle de andre på værkstedet, og han fik at vide, at så kunne han jo sagtens få sådan en opgave en anden gang....

MUSIK...

Theodor stod op næste morgen...

Han havde sovet godt hele natten, efter at have knoklet hele eftermiddagen nede på værkstedet hos Torben.

Og i dag blev også en god dag, han skulle nemlig i brobygning.

Og Theodor havde valgt at komme på den lokale tekniske skole.

Han var blevet så glad for arbejdet som mekaniker nede ved Torben, at han havde valgt også at skulle i brobygning som mekaniker.

Nu sad han i et klasselokale og kiggede op på en underviser som fortalte om, hvordan en CO2 svejser virkede.

Det var en underviser som PÅ INGEN MÅDE lignede dem Theodor var vant til.

For det første... ja og måske mest iøjnefaldende, så havde han arbejdstøj på... Ja han lignede faktisk en af de andre nede på værkstedet hos Torben.

Theodor var absolut ikke vant til at se sine lærere i arbejdstøj. Men på en eller anden måde, så syntes han, at det var ekstremt positivt.

Sorte fingre havde han også, så der var ikke noget at tage fejl af, det var helt sikkert en håndværker, der stod foran ham...

Theodor var mødt ind på den store skole om morgenen. Havde sat sig ved et bord sammen med en masse andre unge, som han ikke kendte ret mange af.

Det skal lige siges... Der var ikke ret mange andre i Theodors klasse der havde valgt at skulle i brobygning på teknisk skole... De fleste andre var taget på gymnasiet...

Og Theodor vidste også, at der var nogle af de andre, der kun var taget derover, fordi de fleste andre skulle.

MEN det var Theodor ligeglad med, han vidste hvert fald, at han ikke skulle på gymnasiet, når den tid kom, så derfor skulle han selvfølgelig heller ikke i brobygning derovre.

Han havde valgt lige præcis det, han allerhelst gerne selv ville.

Og derfor sad han nu her på en stol på teknisk skole og lyttede til en underviser, der talte om, hvordan man svejsede to stykker jern sammen til en vinkel.

"Og når I så har klippet det første stykke af de to, I skal bruge - det skal være 5 centimeter bredt og 10 centimeter langt - så sørger I lige for, at det andet stykke er 30% længere end det første... Og det fortæller jeg jer senere, hvorfor det skal være"

"Super! Er der nogen der har nogle spørgsmål... ellers så er det bare ud på værkstedet og komme i gang med at klippe."

Til Theodors store skuffelse, var der ingen af de andre, der rakte hånden op. Og Theodor turde ikke selv...

Som du måske kan huske fra afsnit 1, så har Theodor det ikke så godt med matematik. Så da underviseren sagde:

"Så sørger I lige for at det andet stykke er 30% længere end det første..."

Ja der fik Theodor en klump i halsen...

Det virkede som om, at alle de andre bare tog det som det mest naturlige i hele verden og sprang ud i at begynde at klippe de to stykker jern, de skulle bruge.

Men Theodor vidste ikke hvor meget længere, det andet stykke skulle være... Han vidste ikke hvor meget længere 30% var...

PLING

Ja, du ved jo nu, hvad "lyden" betyder...

Hvad synes du, Theodor skal gøre i den her situation?

En situation hvor der er en opgave, han har det svært ved... Ja eller faktisk slet ikke kan finde ud af.

Hvad ville du have gjort?

Og HVAD tror du, er det rigtige at gøre?

Tag en pause og snak med din klasse, dine forældre eller venner om det.

Lytter du alene, så diskuter det lige med dig selv inde i hovedet, inden du lytter videre.

Theodor havde fået klippet det første stykke af de to de skulle bruge, og det var, hvis han selv skulle sige det, blevet helt perfekt.

Nu var udfordringen så bare, at han skulle have lavet stykke to lige så perfekt.

Jonas, som underviseren hed, stod henne i et hjørne, hvor han kunne overskue hele værkstedet, og han havde jo sagt, at de bare skulle komme og spørge, hvis de havde nogle spørgsmål.

Men Theodor var ikke meget for at skulle hen og spørge...

På den anden side, så ville han gerne lave opgaven så perfekt som muligt, så der var nok ikke andet at gøre.

Theodor gik hen til Jonas, han stod med en skydelærer og målte på et stykke metal som en af de andre havde klippet.

"Det er ikke helt godt Filip... Målene passer ikke helt, så du må altså lige prøve igen."

"Argh PIS - det er tredje gang jeg skal lave det om!"

Sagde Filip mens han traskede væk og hen mod den store klippemaskine.

"Øhh Jonas... Kan du hjælpe mig?"

"Yes... Hvad var det nu lige, du hed?"

"Jeg hedder Theodor."

"Jeg har lavet det her første stykke... Men... "

"Fedt!"

Sagde Jonas.

"Lad mig lige måle det, så ser vi lige om den er som den skal være.

Jonas fandt igen skydelæreren frem og målte det stykke, Theodor havde klippet.

"For pokker det er godt klippet Theodor. Den har lige præcis de rigtige mål. Så skal du bare have lavet stykke nummer to."

"Øhm ja... Men det er bare fordi... Jeg er ikke så god til matematik, så jeg ved ikke hvor langt det andet stykke skal være, for du sagde bare 30% længere."

"Nå for pokker... Jamen det der procentregning kan også godt nogle gange være lidt svært, men nu skal du se her..."

Jonas vendte sig om til en tavle, som hang lige bagved ham, og så gik han ellers i gang med at forklare Theodor, hvordan han fandt frem til, hvor langt det andet stykke jern skulle være.

En meget nem og måde at regne simple procent regnestykker ud...

PLING...

Nu har du så hørt, hvad Theodor valgte at gøre i situationen... Han valgte at spørge om hjælp...

Var det det samme du ville have gjort?

Hvis du vil se den nemme måde at regne med procenter på, så kan du se det i et lille videoklip nederst på hjemmesiden under afsnit 2.

Theodor fik klippet det sidste stykke, og efter at Jonas også havde målt det op og konstateret, at det var lige så perfekt som det første, gik Theodor i gang med at svejse.

SVEJSER LYD...

Hvor Theodor ikke følte, at han var så god til matematik... ja så havde han her ved svejseren virkelig fundet noget, han følte han var god til...

Han fik hele dagen til at gå ved svejseren, og fik godkendt den ene flotte svejsning efter den anden.

Jonas var meget imponeret over alle de prøver, Theodor viste ham, og han roste ham og sagde flere gange i løbet af dagen:

"Wauv Theodor... Du er virkelig dygtig... Jeg er sikker på at du sagtens kan blive en super god smed eller mekaniker."

Da dagen var slut og de havde ryddet op og gjort rent på værkstedet...

Hvilket var en opgave som mange havde syntes var mega træls, for som de sagde:

"Hvorfor skal vi rydde så meget op, vi kommer jo i morgen igen..."

Og det havde ført til en lang snak om vigtigheden af at have orden på værkstedet. Hvorfor det var vigtigt, at der var ryddet op og gjort rent så det så ordentligt ud, når man kom igen næste dag.

Theodor havde taget oprydningen som den største selvfølgelighed, for han var vant til det nede fra værkstedet ved Torben.

Der var ingen der gik hjem om eftermiddagen, inden alt var ryddet op og så ordentligt ud.

Nu sad Theodor på knallerten på vej hjem...

Med en super fed følelse i kroppen, fordi han havde fået så meget ros igennem hele dagen. Og fordi han virkelig følte, han havde fået noget ud af dagen.

KNALLERT LYD...

Da Theodor kom hjem og kom ind af døren, stod mor og var i gang med at forberede aftensmaden.

"Hej Theo... nå så er du hjemme... Hvad så, hvordan har det været at være i brobygning i dag?"

"Det har været helt okay," sagde Theodor.

"Men... har det været spændende, hvad har I lavet."

"JA mor... det har jeg jo lige sagt... Det har været helt okay!" Sagde Theodor igen.

REWIND LYD...

Hov... der var lige en ny lyd... (Når du lytter til afsnittet) og nu skal du lige høre hvorfor...

Theodor kommer hjem, og hans mor kan se at han er glad og spørger nysgerrigt ind til, hvordan dagen er gået...

Hvad tænker du om den måde, Theodor svarer på?

Tror du, det er det svar, hans mor gerne vil have?

Nu spoler vi lige tilbage og starter, hvor Theodor træder ind ad døren, og tager en anden version af, hvordan det kunne være gået.

Og så kan du efterfølgende tænke over, hvilken version du tænker, var den bedste...

REWIND LYD...

Da Theodor kom hjem og kom ind ad døren, stod mor og var i gang med at forberede aftensmaden.

"Hej Theo... nå så er du hjemme... Hvad så, hvordan har det været at være i brobygning i dag?"

"Hej Mor... Det har bare været den FEDESTE dag! Vi havde en underviser som bare var mega cool. Vi skulle svejse sådan nogle prøver, og jeg var MEGA god til det..."

"Jamen Det lyder da bare super sjovt Theo... så det har været en god dag?

"Ja for pokker! Og ved du hvad... Vi skulle regne nogle procenter ud... Og det ved du jo godt, jeg ikke er så god til... Men ham Jonas... altså vores lærer... Han viste mig en nem måde, hvor jeg kunne gøre det på... og jeg kunne finde ud af det!"

"EJ Theo... Hvor lyder det bare godt! Så du glæder dig til at skulle tilbage i morgen igen?" Sagde mor.

"Ja for pokker! I morgen skal vi prøve at svejse med noget der hedder gas og ilt... Det skulle være mega svært, men jeg tror godt, jeg kan finde ud af det..."

Theodor havde allerede bestemt sig for, at han ville op og finde nogle videoer på YouTube om at svejse med gas og ilt... Bare så han var godt forberedt til dagen efter... Han ville gerne vise Jonas, at han også kunne finde ud af den måde at svejse på...

"Du mor... Jeg tror måske faktisk, at jeg gerne vil tage uddannelsen som mekaniker, når jeg er færdig med 9. klasse."

Mor vendte sig om med et kæmpe smil...

"Det synes jeg lyder som en super god ide Theo... Hvis det er det, du er glad for, så er det lige præcis det, du skal vælge!"

Han fik et kæmpe kram... For det er man nemlig ikke for gammel til, bare fordi man går i niende klasse...

"Hvad skal vi have til aftensmad?"

"Vi skulle faktisk have haft fisk... Men jeg tror, jeg laver det om... Hvad siger du til, at vi laver hjemmelavet pizza... Og du kan bestemme, hvad vi skal have på."

"YES!"

Råbte Theodor...

Hvis der var noget han elskede, så var det hjemmelavet pizza... og især med pepperoni.

I dag havde virkelig været en god dag!

MUSIK...

Ja, det var så en anden måde at fortælle om sin dag på...

Og nu kan du tænke lidt over hvilken, du synes, var den bedste...

Og hvilken Theodors mor måske synes, var den bedste!


Materialer

video om procentregning


Har du spørgsmål til afsnittene.

Spørgsmål til valg af uddannelse,

Hvilken retning du skal på og hvilke muligheder du har

Eller alt muligt andet relateret til ungdomsuddannelserne

Skriv også gerne en kommentar til afsnittene.

Så kan du altid kontakte mig:

Uddannelsesvejleder: Rasmus F. Christensen

mail: rac@skivecollege.dk

mobil: 24754417

Eller udfyld formularen her på siden. 

Uddannelsesjulekalenderen, udgivet af:

Skive College